skip to Main Content
Purpose, Paint En Profit, Gaat Dat Samen?

Purpose, Paint en Profit, gaat dat samen?

De weg naar duurzame verf kent vele routes. Twee oer-Hollandse bedrijven, een, zoals ze zelf zeggen ‘ieniemini fabriekje’ uit IJmuiden en een behoorlijk groter familiebedrijf uit Zwolle kiezen onomwonden voor verduurzaming. Groei is voor beide geen doel op zich. Tuurlijk, er moet onder de streep een gezonde winst prijken. Maar niet tegen iedere prijs.

De kleinste, Rigo, zet in op lijnolie en hergebruikte verfresten. Het vlas die nodig is voor de olie verbouwen boeren in Friesland, windmolens aan de Zaanse Schans slaan uit het lijnzaad lijnolie. Op die manier gaan bescherming van erfgoed, behoud van vakmanschap en de productie van verf hand in hand. Dat de verf duurder is, houdt klanten niet tegen. Het verhaal klopt gewoon.

Koninklijke van Wijhe Verf uit Zwolle pakt het anders aan. Van Wijhe streeft ernaar om in 2025 volledig klimaatneutraal te zijn, en heeft al flink wat stappen gezet. Zo zijn zij als eerste chemische bedrijf ter wereld een Benefit Corporation. En ze zijn in goed gezelschap van Tony’s Chocoloney en Triodos. Van Wijhe daagt andere fabrikanten uit net zoveel ambitie te tonen. Stoer. Het past ook bij een familiebedrijf om zich direct betrokken te voelen bij de omgeving en de volgende generaties. Grote aandeelhoudersgedreven multinationals hebben hier door hun korte termijnfocus meer moeite mee. De ROI laat zich lastig meten.

Beide bedrijven hebben een sterke merkidentiteit in handen die hen in de kern onderscheid van hun concurrenten. Dat begint met een waarachtige zorg voor planeet en mens, het afzien van winstmaximalisatie en het respecteren van alle stakeholders. Dat geeft hen een unieke positie in de markt. Purpose, Paint en Profit, gaan dus prima samen. Chapeau!

 

Back To Top