Rens Kroes gezicht Rabo Food Forward. Cosmetisch of waarachtig?
Vergroenen, al dan niet cosmetisch, is ook voor Rabobank een issue. Met Rabo Food Forward heeft Rabobank de missie om toe te werken naar een meer duurzaam voedselsysteem. Het gaat vooraleerst om bewustwording en het zoeken naar duurzame alternatieven. Rens Kroes gaat als ‘food influencer’ aan de slag met haar volgers.
Iedere stap is er een. Dit is een kleine. Waarom klein? Omdat de incentive van de Rabobank niet persé de juiste is. Die is namelijk een gezonde winst – een begrijpelijk streven – en daar beginnen de problemen. Let wel, enige impact heeft deze beslissing beslist, maar om echt een gróte impact te hebben moet de Rabobank verder denken dan voorlichting en influencen. Of ietsje duidelijker: moeten op boardroomniveau beslissingen genomen worden die wezenlijk pijn doen. Zoiets als de Groningse gaskraan dichtdraaien.
Voorbeeld, dierenwelzijn, broekasgasvermindering en doorgaan met de vleesproductie op dezelfde winstgevende weg, zit er helaas niet in. Inkrimpen is de enige werkelijk werkende weg. Hier helpt slechts pijnlijk ingrijpen. Nog een voorbeeld, palmolie. Ten koste van nogal wat vierkante kilometers oerwoud – en haar inwoners – worden de grote voedselproducenten van deze wereld voorzien van spotgoedkoop voedselvet. Ook hier is hard ingrijpen het allerminste. Nog eentje dan, zadenveredeling, noodzakelijk om met minder gif ook in barre omstandigheden een flinke opbrengst te realiseren, is veelal in handen van multinationals, die, heel begrijpelijk, vanuit hun incentive ‘aandeelhouderswaarde creëren’, patent aanvragen en krijgen, en zo de voedseltransitie extreem kostbaar maken. Daar kan de Rabobank, als grootste agri-bank met 92,3 miljard euro aan krediet in food en agri, beslist wat aan doen, misschien ook wel zonder Rens Kroes. Ze doen het evenwel niet of nauwelijks.
Terug naar het begin. Iedere stap is er een en daar kun je alleen maar blij mee zijn. Maar zoals een paar minuten minder douchen niet veel doet voor de opwarming van de aarde – als je dat al een probleem vindt -, zo zal deze, fijne, positieve, hoopvolle samenwerking weinig doen voor de ecologisch impact van de voedselproductie. Hooguit krijgt de Rabobank een (iets) groener imago. Er is dus veel meer nodig en dat is met de stakeholders waarmee Rabobank moet dealen, niet eenvoudig.